Diagnostika předškolního věku

Zpracováno podle knihy J. Bednářové V. Šmardové -

,,Diagnostika předškolního věku"

 

Co by mělo umět 3-4 leté dítě

Sebeobsluha

Hygiena 

• Aktivně hlásí potřebu, po použití WC si umyje ruce

• Opláchne si ruce a utře se

• Při spaní je suché (vydrží nebo se probudí v případě potřeby)

Oblékání

• Rozepne si zip

• Stáhne a natáhne si kalhoty

• Stáhne a natáhne si tričko, svetr

• Rukama si zuje boty

• Zapne si boty na suchý zip

Stolování

• Správně drží lžičku

• Jí samo z vlastního talíře

• Pije z hrníčku, skleničky

• Chystá si předměty ke stolování

• Učí se napichovat vidličkou

Motorika

Hrubá

• Chůze po schodech – střídá nohy

• Překročí nízkou překážku

Jemná

• Manipulace s drobnými předměty (navlékání korálků, zasouvání kolíčků do otvorů)

Kresba

• Pojmenování čáranice

• Hlavonožec

• Svislá čára, vodorovná čára, kruh

Zrakové vnímání

• Přiřadit základní barvy

• Vyhledat známý předmět na obrázku

• Poskládat obrázek ze dvou částí

• Určit nahoře, dole

• Používat předložkové vazby na, do,v….

Řeč

• Pojmenuje běžné věci na obrázku

• Ukáže obrázek věci podle použití

• Ukáže na obrázku činnost

• Chápe pojmy „já“ „moje“

• Správně používá slova ano, ne

• Odpovídá na otázky Co děláš? Kde?

• Má zájem o obrázkové knížky, příběhy

• Mluví ve větách

• Rozlišuje mezi jednoduchým a množným číslem, skloňuje

• Řekne své jméno, jména sourozenců

• Pokouší se o krátkou konverzaci

• Zopakuje větu ze 3 slov

Sociální dovednosti

• Dokáže se odloučit od matky

• Projevuje zájem o ostatní děti

• Učí se ovládat své chování

• Začíná respektovat děti

• Zvyká si říkat děkuji, prosím, dobrý den

• Postupně se učí chápat a dodržovat pravidla chování a jednání

Hra

• Staví z kostek

• Navléká větší dřevěné korálky

• Napodobuje někoho nebo něco

• Hraje si s pískem, hlínou, vodou

Matematické představy

• Rozliší malý x velký

• Rozliší hodně x málo

• Množství do dvou

• Pozná kruh

• Třídí podle druhu, barvy, velikosti

 

 

 

Co by mělo umět 4-5 leté dítě

Sebeobsluha

Hygiena

• Správně používá toaletní papír

• Na upozornění se vysmrká a samostatně používá kapesník

Oblékání

• Rozepne si knoflíky

• Samostatně se obléká a svléká

• Samostatně se obuje a vyzuje

• Snaží se ukládat věci na správné místo

Stolování

• Jí samostatně a čistě lžičkou i vidličkou

• Nalívá si pití ze zásobníku

• Během celého jídla sedí u stolu

• S dopomocí dokáže prostřít

Motorika

Hrubá

• Přejde po čáře

• Stojí na špičkách s otevřenýma očima

• Poskoky na jedné noze

• Chůze po mírně zvýšené ploše

Jemná

• Stříhá

• Otevírá dlaně postupně po jednom prstu

• Pozná hmatem zvířátka

Kresba

• Postava- má hlavu, trup, končetiny

• Spirála,vlnovka, šikmá čára

Zrakové vnímání, paměť

• Pojmenuje základní barvy

• Odliší dva překrývající se obrázky

• Odliší jiný obrázek v řadě

• Poskládá obrázek z několika částí

• Pamatuje si 3 předměty, pozná, který chybí

• Určí vpředu, vzadu

• Používá předložkové vazby před, za, nad, pod, vedle, mezi….

• Rozeznává daleko x blízko, první – poslední

Vnímání času

• Přiřadí činnosti obvyklé pro dopoledne (ráno……)

 

Řeč

• Ukáže obrázek podle aktuální situace

• Poslouchá pohádky, chápe děj

• Vypráví podle obrázku

• Užívá čas minulý, přítomný, budoucí

• Vžívá všechny druhy slov

• Mluví gramaticky správně

• Informuje o zážitcích, pocitech, přáních

• Předá krátký vzkaz

• Pozná písně podle melodie

• Zopakuje větu ze 4 slov

Matematické představy

• Rozliší nízký x vysoký, úzký x široký, prázdný x plný, méně x více

• Seřadí tři prvky podle velikosti

• Pojmenuje nejmenší - největší

• Množství do čtyř

• Tvary – kruh, čtverec

Sociální dovednosti

• Projevuje soucit, poskytuje útěchu

• Poprosí o pomoc, když má problém

• Rádo se kamarádí

• Vůči mladším dětem se chová ochranitelsky

• Dodržuje pravidla slušného chování a zdvořilostní pravidla

• Spolupracuje, zapojuje se do činností

• Umí počkat, až na něho přijde řada

• Správně reaguje na pokyny

• Na veřejnosti se chová přiměřeně

• Požádá o dovolení, aby si mohlo hrát s hračkou

Hry

• Zvládá hry pohybové, konstruktivní, námětové, společenské, rukodělné,

• Vyhledává hraní s dětmi

 

 

Co by mělo umět 5-6 leté dítě

Sebeobsluha

Hygiena

• Hygienu udržuje samostatně

• Pozná, kdy je třeba si umýt špinavé ruce, pusu

Oblékání

• Samostatně se obleče

• Zapíná a rozepíná knoflíky

• Zapíná zip

• Obrací oděv, když je naruby

• Pojmenuje jednotlivé druhy oblečení a zvolí si vhodné oblečení a obuv

Stolování

• Samostatně prostře a sklidí ze stolu

• Používá příbor

• Nalije si nápoj ze džbánu

• Samostatně si nalije polévku

 

 

Motorika

Hrubá

• Přejde přes kladinu

• Přeskočí snožmo nízkou překážku

Jemná

• Rozliší různé povrchy, materiály

• Pozná hmatem geometrické tvary

Kresba

• Postava má všechny detaily

• Kreslí na různé náměty

• Kreslí horní dolní smyčky, zuby, horní dolní oblouk s vratným tahem

• Překreslí obrázek podle předlohy

• Správný tlak tužky na podložku

• Plynulost tahů

Zrakové vnímání, paměť

• Pojmenuje odstíny barev

• Vyhledá tvar a pozná ho

• Vyhledá dva shodné obrázky v řadě

• Odliší shodné a neshodné dvojice

• Složí tvar z několika částí podle předlohy

• Doplní chybějící části na obrázku

• Ze šesti obrázků si 3 zapamatuje

• Pozná viděné obrázky

• Jmenuje objekty zleva do prava

• Rozezná vpravo, vlevo – umístění předmětů

• Vpravo, vlevo – na druhé osobě

 

Vnímání času

• Rozlišuje pojmy nejdříve, před tím, nyní, potom

• Orientuje se ve dnech týdnu

• Přiřadí roční období

• Zná pojmy včera, dnes, zítra

Řeč

• Umí zpaměti kratší texty

• Tvoří protiklady (antonyma)

• Tvoří slova podobného významu (synonyma)

• Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku

• Interpretuje pohádky, příběhy bez obrázkového doprovodu

• Pozná nesprávně utvořenou větu

• Dokáže zformulovat otázku, odpovědět na otázku

• Řekne svoje jméno, příjmení, adresu, jména rodičů a sourozenců

• Vyslovuje správně všechny hlásky

• Navazuje oční kontakt

• Zopakuje větu z více slov

• Zopakuje 5 nesouvisejících slov

• Určí počet slabik

• Určí počáteční a konečnou hlásku slova

Matematické představy

• Určí o jeden více, méně

• Třídí podle dvou kriterií

• Pojmenuje: malý- střední- velký, vysoký- vyšší-nejvyšší

• Pozná a určí obdélník, kruh, čtverec, trojúhelník

Sociální dovednosti

• Vědomě projevuje zdvořilostní chování

• Rozpozná vhodné a nevhodné chování

• Odmítá lež, ubližování, nespravedlnost

• Zná pravidla chování na ulici

• Plní úkoly a zhodnotí výsledky

• Rozlišuje mezi hrou a úkolem

• Udržuje pořádek ve vlastních věcech

• Zapojuje se mezi ostatní děti do her

Hry

• Zvládá hry námětové, pohybové, společenské